Onderweg naar Melbourne

10 januari 2023 - Melbourne, Australië

Inmiddels zijn we dus een dag verder in het nieuwe jaar, maar laat ik even teruggaan naar gisteren toen het nog 2022 was. Wandeling gemaakt naar de grootste cathedraal buiten Europa, doorgegaan naar Kings Cross (niks aan... armoe troef). Doorgelopen naar Paddington en dat was een hele leuke wijk, mooie huizen. Terrasje gepakt en een fles bubbels voor de avond gescoord. Nog steeds onduidelijk waar we oud en nieuw zouden vieren, maar de man in de liquor shop stelde Rose bay voor. Dat was gratis toegang en volgens hem goed te doen. Nog even eea op internet gecheckt en we besloten er maar voor te gaan, want de stad zagen we toch echt niet zitten. Wel jammer: geen drank meenemen of te koop, want dat is overal verboden. Voorkomt wel een hoop ellende denk ik zo maar.

Eerst op het verkeerde station uitgestapt, dus hup terug in de trein en een halte terug. Op de bus gestapt... nou daar stonden we dan. Niets te zien van de Harbour bridge en we kregen ook te horen dat dit geen goede plek is. Zucht... wat een gedoe. Maar goed, we hielden vol hebben een andere locatie gevonden, die we in eerste instantie ook zochten en daar zaten we op het strand met nog heel veel andere mensen (vooral lokalen) met een schitterend uitzicht op de Harbour bridge. Het was 18.00 uur. Nog even wachten dus. Om de hoek zat een kroeg, dus daar gingen we beurtelings naar toe, wijntje drinken en om 21.00 het kinder vuurwerk en tenslotten om 24.00 het volwassen vuurwerk. Echt fantastisch. De terugweg.... beredruk natuurlijk want iedereen ging weer terug, maar nadat de eerste bus was doorgereden, stopte na een halfuurtje onze bus en werden we bij vlakbij het ostel waar we slapen afgezet. Onderweg naar huis liepen we langs het centraal station... en dat was een grote puinhoop! Overal mensen verschrikkelijk om te zien, en wat we begrepen is het ook echt een enorme chaos geweest. Zo blij dat we het op deze manier hebben gevierd.

Vandaag dus 1 januari. Raar om wakker te worden, terwijl het in Nederland nog 2022 is. Een heerlijke wandeling van Coogee naar Bondi gemaakt en daar met nog een paar honderd (iets van 1000) Dutchies een nieuwjaarsduik gemaakt (ja inderdaad... inclusief Unox muts). Super leuke ervaring en bizar 1000 van die Unox mutsen met de golven te zien meedeinen!

2 januari ... een dagje Blue Mountains. Het is hier met de trein net als in NL: werkzaamheden aan het spoor, dus een gedeelte met de trein en het laatste gedeelte met de bus. Ik kan niet anders zeggen als gewoon goed geregeld. We waren vroeg op pad (trein van 7.05) en dat was maar goed ook. De Aussies hebben namelijk ook vakantie. Het was 's middags een gekkenhuis! Alle parkeerplaatsen overvol, de bussen waren te laat en uilde aan alle kanten uit. Al met al mogen we zeker niet klagen! Wij zijn in de Sky cable geweest waar we nog geen 10 minuten hebben gewacht. Toen we er weer langs liepen op onze weg eruit (ongeveer 45-60 in later), was er een minimale wachttijd van 60 minuten. Joke en ik gaan altijd gewoon ... lezen wel wat vooraf, maar niet alles. Zo ook nu weer. Gaaf uitkijkpunt, oh leuk die trappen gaan naar beneden. Hans vroeg zich nog af of dit niet doodliep. Nee joh... tuurlijk niet. Dat laatste klopte wel, maar toch. Die ruim 800 treden (we zijn tot de helft gekomen) naar beneden gingen naar een track toe en dan moest je met een treintje weer het park in oid. Dus (wat later bleek) halverwege weer die trappen omhoog. Dat was best even pittig. Het bleek ook gewoon in de routebeschrijving van het boekje te staan wat we hadden gekregen. Ach... weer een ervaring rijker denken we maar.

Morgen vertrekken we uit Sydney. Campertje ophalen en dan richting Melbourne. We gaan het zien!

We hebben een supercampertje. Omdat we met z'n 3-en nu zijn, hebben we een grotere camper: we hebben een penthouse boven op het dak. Helemaal leuk. Het is dus vakantie tijd in Australië. Nou dat is duidelijk. Alle campings onderweg vol, file en wegen afgezet ivm de drukte. We hebben dus helaas wat dingen moeten missen, zoals Jervis Bay. Jammer, maar het is niet anders. Na aardig wat belletjes te hebben gepleegd, eindelijk een camping gevonden die nog plaats had (en uiteraard voor de hoofdprijs). Nadat we aankwamen, eindelijk de fles bubbels opengemaakt die we voor oud & nieuw hadden gekocht en op het nieuwe jaar geproost. Weliswaar wat aan de late kant, maar het heeft de pret zeker niet gedrukt. Later op de avond vroegen de buren nog of we even wat kwamen drinken. Nou dat is natuurlijk niet tegen dovemans oren. We gingen die avond vrolijk naar bed! De eerste avond was het nog wel dwalen over de camping om het toiletblok te vinden, best lastig als je heel nodig moet! En wat liep er gisteren rond op de camping: een kangeroo. Super leuk.

4 januari - een ultieme dag qua kangeroos. Honderden hebben we er gezien. Allemaal op veldjes, vlakbij het strand, voor de deur bij huizen of in de tuinen. Bizar zo veel, maar zo ontzettend leuk. Het is prutweer vandaag. Het miezert al de hele dag, maar al met al hebben we toch weer een ontzettend gave dag gehad.

Inmiddels is het 8 januari... de tijd vliegt.
De volgende dag zijn we naar Canberra gereden, dat was toch wel een reisdag. Het is nog steeds hoogseizoen en een camping zoeken is af en toe best wel een dingetje, maar meestal lukt het wel. Zo ook bij Canberra. We hadden eerst een andere camping op het oog, maar die vonden we toch te ver weg. De dame aan de telefoon zie wel dat er een auto show was, nou prima toch?! Nou dat was zo'n show met gierenden banden, enorme uitlaten en motoren die buiten de motorkap uitkomen en vooral een enorme herrie. Auto neergezet en we zijn met de light rail (wij noemen dat een tram) de stad in gegaan. Canberra valt onder de categorie seen it, been there done it. Behalve een gave kaketoe en waanzinnig veel auto's van de autoshow in de stad, staat Canberra niet in de top 200 van steden die je in je leven moet zien.

Van hieruit zouden we de bergen ingaan; een mooie hike maken, we hadden er zin in. Maar het is koud, er waait een koude wind, kortom daar is echt helemaal niets aan.  Na wat bellen wel en camping gevonden, maar nog niet gereserveerd. Halverwege hebben we bedacht dat we vast ook ergens anders nog mooie hikes gaan maken met mooie uitzichten, dus het schema omgegooid en we zijn richting kust gereden. Het is hier ook aanzienlijk kouder dan dat het hier normaal is, maar beslist een aangenaam tempie. We hebben vandaag een flinke wandeling langs de kust gemaakt van de camping naar Bermagui en terug. In totaal iets van 20 km heen en terug. Heerlijk gegeten op een terras met uitzicht op zee en het weer klaarde enorm op. Kortom.... wederom een top dag! Morgen door naar Eden!

Zei ik vandaag als geintje, toen we in de stoeltjes onder de bomen zaten en de vogels kwamen ons vergezellen.... "zal je zien, poepen ze hier de hele boel onder"....je voelt 'm aankomen; nog geen 5 minuten later is een heel campingstoeltje verdwenen onder de poep, getver.

De volgende dag bijtijds in Eden aangekomen en een beetje niets gedaan. Lekker naar het strand, eind van de middag een mooie wandeling langs het meer gemaakt en in de camp kitchen wat te eten gemaakt. De volgende ochtend maar eens richting dorp gelopen. Nou dat was een verrassing. Een ruime keuze aan winkels, mooie uitkijk punten en tenslotte op een terras beland. Heerlijk zo'n dagje een beetje niks ook.

Vandaag 9 januari is het dan eindelijk zo ver. Vroeg vertrokken en op naar Raymond Island om in het wild koala's te spotten. En het is gelukt. Echt zo gaaf! Super leuke dag gehad! Met de ferry over (3 minuten) en dan de koala walk... We hebben er 6.5 gezien. Die halve is een kleintje die nog bij moeder in de buik hing. Gewoon too cute!

Ze kennen hier trouwens geen strandtenten... zooooo jammer! Bedjes of iets dergelijks op het strand daar doen ze ook niet aan. Nemen ze allemaal zelf mee.

Ook de campings zijn hier anders dan wij gewend zijn. Grote campers of caravans, je staat zo nu en dan gewoon op een betonnen plaat. Mooie plekjes met schaduw en wat privacy, zijn lastig te vinden. De camper of caravan wordt veelal uitgebreid met een 2x zo grote luifel, voortent of wat dan ook.

Internet is slecht de afgelopen dagen, dus vandaar dat het even geduurd heeft dat ik weer wat plaatste.

Er zullen best tikfouten in zitten, maar ik lees was ik geschreven heb niet terug.. dus sorry daarvoor.

Groetjes,

Joyce

1. Barbara van Meegen:
    10 januari 2023
    Wat een leuk verhaal weer! Volgens mij genieten jullie (terecht) van elk moment dat je beleeft! Kijk alweer uit naar het volgende verhaal :-)
  2. Marjolijn:
    10 januari 2023
    Wat geweldig allemaal. Ik hoor het je gewoon vertellen! Veel plezier nog!
  3. Anna Sprenger:
    10 januari 2023
    Dankjewel voor t leuke verhaal XXX, veel plezier !
  4. Anja Klaassen:
    Geweldig om te lezen
  5. Karin:
    Je weet het allemaal weer beeldend weer te geven Joyce! Hartstikke leuk 😀
  6. Winny van der Neut:
    10 januari 2023
    Weer een ontzettend leuk geschreven verhaal, beleef t helemaal met jullie mee!👍😘
  7. Lidy:
    10 januari 2023
    Wat een fraaie avonturen, heerlijk genieten! Ik begin morgen weer te werken in het nieuwe jaar.