Regen en andere mooie ervaringen

4 februari 2023 - Foxgletsjer, Nieuw-Zeeland

We zijn er.... op het Zuidereiland. Het is nu 2 februari... en het regent sinds vanmiddag. Nog wel met wat droge momenten, maar ik ben volledig kleddernat "thuis" gekomen na een korte wandeling naar Hokitika centrum. We hebben gegeten en het komt met bakken uit de lucht en dat dreigt de hele nacht te duren.

Nu en geregend heeft het. Mijn schoenen waren echt nog kleddernat....en wat doe je dan. Ja ik heb het echt gedaan. In mijn pyjama'tje kopje thee gezet en op een stoeltje in het toilettenblok met een föhn met schoenen geprobeerd droog te krijgen (ja je moet iets). Helemaal droog zijn ze nog niet, de föhn kan beslist met pensioen, maar heeft enorm zijn best gedaan. Ze zijn in ieder geval een stuk droger dan ze waren. Vandaag hebben ze de regen niet gezien en als we morgen de heli hike gaan doen... met een paar goede sokken, moet het zeker lukken.

We hebben een fantastische overtocht gehad. Supermooi en het is het echt een beetje het einde van de wereld hoor! Hele stukken waar je echt geen huizen ziet. Behalve dat ze hier heel veel koeien hebben, hebben ze hier ook echt heel erg veel schapen. De bomen, de weiden, echt ongelooflijk. Na aankomst in Picton op pad gegaan via Nelson naar de kust gegaan. En die is echt onbeschrijflijk mooi. Elke nieuwe baai ziet er weer anders uit. Het blijft genieten en op deze manier reizen is echt heel relaxt. Aan de andere kant.... we merken dat heel veel aktiviteiten al zijn uitverkocht. En dan heb ik het dus over mid maart! Gewoon bizar. We wilde niet te veel plannen, maar als je echt dingen wilt doen, moet je echt iets regelen. Wel jammer, maar ach... als dit de problemen van de reis zijn, is het heel goed te doen. We kunnen er wel mee leven!

Ergens onderweg zijn we nog over de langste "swingbridge" van NZ gelopen. Elke keer trap ik er weer in en denk dat ik "het" wel kan en ik toch echt een keer van die angst af ben, dan wel me eroverheen moet zetten. Nou dat was dus een mislukte aktie. Ik vind het nog steeds eng zo'n enorme wiebelbrug aan een paar metalen draadjes over een kolkende rivier op mega hoogte. Laten we maar gewoon zeggen dat ik het doodeng vind. Maar: ik heb het wel gedaan. Over 2 smalle plankjes iets van 100 m lang... je kunt elkaar amper passeren. Gelukkig was het rustig en ben ik alleen de brug over geschuifeld. Uiteraard moest ik ook nog terug. Toen ik dat eenmaal had gedaan heb ik me voorgenomen om niet meer dit soort dingen te doen. Seen it, been there and DONE IT!

We doen het rustig aan. We kunnen toch niet alles zien wat er te zien valt en we rijden op het gemakje. Morgen op naar Franz Jozef Glacier. Hopelijk dat onze heli & hike op de gletsjer door kan gaan. Fingers crossed..... to be continued! Vandaag weer uren achter elkaar regen gehad. Hoeveel regen kan er uit de lucht vallen? Nou waanzinnig veel kan ik je vertellen. Het stroomt de bergen, rivieren langs de kant van de weg en alles is echt nat. Nederlands camping weer noem ik het maar. Vandaag zijn alle heli hikes geannuleerd vanwege het weer, dus even afwachten hoe het morgen gaat. De vooruitzichten zijn iets beter. De electriciteit op de camping is uitgevallen en ook de generator had er even geen zin in. We hebben dus een paar uur zonder gezeten. Geen broodje roosteren, koppie thee ging 'm ook even niet worden... maar goed; inmiddels doet alles het weer. De was zit weer in de machine (we hebben weer 2 wasmachines vol), dus vanavond weer eens een schone pyjama!

Nou dit was het eigenlijk even van mijn kant weer voor vandaag.

Gisteren een fantastische dag. We konden de gletsjers zien vanuit de camping en het bleef zo. Echt helemaal geweldig. Met de heli op de gletsers gedropt, ijzers onder en gaan. Hoewel je niet heel ver en veel loopt, zie je de mooiste wonderen van de natuur. Na iets van 2.5 uur op de gletsjer te zijn geweest, terug naar het startpunt, en geloof het of niet, daar begon het zachtjes te regenen. Wat een mazzel hebben we gehad! Weer in de heli terug naar het dorp, waar het gelukkig droog was. Vliegen in een heli blijft toch echt bijzonder... maar lopen op een gletsjer ook! Vannacht is het begonnen met regenen en niet zo'n beetje ook. Het komt echt met bakken uit de lucht (wolkbreuken) en het stormt... wat een weer!

Joyce

1. Betty Hölscher:
    5 februari 2023
    oh wat klinkt dat super gaaf!!!!! Wat maken jullie toch prachtige dingen mee!!
  2. Barbara van Meegen:
    5 februari 2023
    Wat een heerlijke verhalen! Geweldig dat de heli hike is doorgegaan!
  3. Karin:
    5 februari 2023
    Wat ontzettend moedig van je Joyce om toch die wiebelbrug heen en terug over te gaan! Chapeau! En idd mazzel dat jullie droog met heli naar de gletsjer konden 👍
  4. Winny van der Neut:
    5 februari 2023
    Weer n prachtige ervaring rijker, zo leuk om bovenstaand verhaal te lezen! En wat een geluk met de heli naar de gletscher. Precies goed gepland👍