Nieuw Zeeland

26 januari 2023 - Hot Water Beach, Nieuw-Zeeland

Ki ora,

Auckland.... Wat mij betreft geen bijzondere stad. We hebben er 's avonds nog wat gedronken in de de haven. De volgende ochtend ontbeten, boodschappen gedaan en de camper opgehaald en op naar de volgende bestemming. We wilden niet te ver rijden, iets van een uurtje of zo, maar ook hier is het de laatste week van januari nog steeds hoogseizoen en alle campings vol. We zijn iets verder doorgereden, een "eco" camping gevonden, echt in de middle of nowhere. We konden in eerste instantie de camping niet vinden (private road) bleek later, maar als belangrijke personen, stonden wij aan de kant van de weg te wachten tot wij werden opgehaald. Wat een contrast met de grote stad. Het aftreden van de premier hier is tot ieders blijdschap. Ze heeft duidelijk de eer aan zichzelf gehouden. We hebben er met wat mensen over gepraat, maar het is een gevoelig onderwerp en zij waren allemaal blij dat ze is afgetreden. De hele strenge lockdown voor Corona is hier niet goed gevallen en de economie heeft een behoorlijke tik gehad....zoals wij het althans  begrijpen.

Op naar Paihia. Een schitterende kustroute en een lange hobbelige gravelweg verder (ja dat soort dingen staat niet op de kaart!) aangekomen in Paihia. Een populaire badplaats en ook hier alles vol. Maar aan de rand van het centrum een prima plek gevonden. Er zijn er een aantal die hier al maanden zo niet jaren wonen, ja je moet het maar kunnen! Het is een super simpele camping (voor zover je daar van kunt spreken), maar het is goedkoop en het voldoet (maar vooral: er was plaats!). Vanaf de camping is het 3 minuutjes lopen naar het strand, dus 's ochtends pyama'tje uit, zwemkleding aan en heerlijk een duik in zee nemen. Hoe lux kan het zijn? Even afspoelen onder de douche aan de boulevard, en klaar voor de dag.

Schitterende omgeving. De volgende dag met een ferry over naar Russell, een wat luxere plaats. Heerlijk relaxte dag en vandaag een gave wandling van iets van 14-15 km gemaakt naar een waterval. Een makkelijke wandeling met niet al teveel dalen en stijgen, in de schaduw, dus helemaal prima. Morgen door naar de volgende stop.

Nou het is inmiddels 25 januari en ik loop wat achter... druk, druk, druk, maar met alleen maar leuke dingen. Ergens halverwege bij een hele nieuwe camping terecht gekomen. We hadden een plekk waar wel 20 tentjes konden staan. Mooie keuken, helemaal prima. Het enige dat ontbrak was verlichting. Best lastig als je 's nachts naar het toilet moet. Hoewel er wederom een waanzinnig schitterende sterrenhemel was, blijf ik het toch lastig vinden om 's nachts de weg te vinden. Maar gelukkig... gelukt. We hadden die avond de geest om even de boot te boeken naar het Zuidereiland.... nou en daar gingen we toch een partij volledig nat. We hadden bedacht 31 januari of 1 febbruari of iets dergelijks de boot te boeken. NOT dus! De eerst mogelijkheid die ik zag was 15 feb online. We besloten de volgende ochtend maar even te bellen, want er is vast nog wel plaats. Nou dat was dus echt hele vette pech. 's Ochtnds nog even de site gecheckt en de eerstvolgene mogelijkheid was 22 februari (bedenk dat we 24 feb terugvlucht vanad Zuidereiland naar Melbourne hebben). Hier werden wij op zijn zachtst gezegd niet echt heel gelukkig van. Belletje naar de eerste maatschappij, kwamen we inderdaad uit op 22 feb en de andere maatschappij had nog een plekje op 16 feb. DOEN! met de kanttekening dat vertrektijd 2.00 uur 's nachts is. Nou... het is niet anders. Echt stevig balen. Nergens hebben we gelezen dat je de boot zo ver vantevoren moet boeken. Dit betekende dus ook dat we onze planning volledig moeten aanpassen.

Schitterende routes gereden en gisterenen terecht gekomen bij Catherdral Cove. De wandeling daar naar toe gemaakt, Nog even naar een stukje strand gegaan waar je eenkuil kunt graven en dan in een stukje warm water zit. Nou dat is echt bizar. Je moet je een strand van 1 km voorstellen waar links en rechts helemaal niemand zit, maar in het midden (waar de thermale "baden" zijn), zit iedereen tegen elkaar aan. Een volkomen waanzinnig gezicht. Een camping om de hoek gevonden en dat is een soort resort. Er is van alles. We besloten maar gewoon lekker wat te gaan drinken en besloten om de volgende ochtend de planning maar eens opnieuw te gaan bekijken. 's Ochtends heerlijk pyama'tje uit en badpak aan en in zee zwemmen; afspoelen en je hebt gedoucht en klaar voor de dag. Gekeken wat we allemaal op het Noordereiland kunnen doen, een grove planning gemaakt, en toen dacht ik.... laat ik de rederij eens bellen.... wie weet hebben ze annulering. Niet geschoten is tenslotte altijd mis. Maar helaas... geen annuleringen. Kijk maar op de website of er iets is. Gaat 'm niet worden natuurlijk. De jongen had echter wel een super suggestie..... je kunt ook naar de terminal gaan, en als er plak is... kun je mee. Daar had ik/wij dan weer niet aangedacht. Alles in overweging nemende, hebben we besloten om het programma voor het Noordereiland te laten zoals we in eerste instantie van plan waren, als we dat hebben gedaan, rijden we naar Wellington, en dan hopen dat we geluk hebben en snel een plekje op een boot kunnen krijgen die ons naar het Zuidereiland brengt. Bij navraag bleek dat dit inderdaad ook niet normaal is. Er schijnen technische problemen te zijn en een tekort aan personeel.... We gaan het zien hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen, maar vervelen doen we ons nog steeds niet.

Het is nu 21.00 uur 's avonds en ik zit hier op mijn bed in de camper achter mijn laptopje, want het regent hartstikke. Super jammer, want gisteren was het mooi weer en hebben we tot laat (lees: 21.30 buiten gezeten).

Was het in Australië koala's spotten, hier in NZ zijn het de kiwi's. Overal komen we borden tegen dat het kiwi's woongebied is, maar ook maar een enkele kiwi's zien, ho maar. Het zijn dus vogels die 's nachts leven kwamen we vandaag achter..... het moet vast een keer lukken om een kiwi te zien. Tenslotte is het ook gelukt met de koala's.

Verder heb ik weer de mooiste sterrenhemels gezien die je je voorstellen kunt.

De schijf van vijf is de laatste dagen ook wat moeizaam bij elkaar te krijgen. Vandaag was het pizza en gelukkig zat er wat rucola op, dus dat was wel weer de opsteker van vandaag. Vroege lunch was een half koekje en late semi liquid lunch was een goddelijk ijsje. Meestal gaat het goed met het eten, maar er zijn ook wel eens dagen dat het aanzienlijk minder gaat. Kan echt zo lekker zijn.... mooi weer, flesje wijn/biertje en dan een patatje of een gezonde pizza met rucola.

Over groente gesproken.... daar is hier iets mee aan de hand. Hadden we in Australié 2 baby paksois gekocht, maar die zijn nooit in de camper aangekomen. Toch altijd raar, maar ja... soms laat je wel eens wat in de supermarkt liggen. Echter... wat schetst onze verbazig een paar dagen terug. 2 gekochte courgettes, hebben ook de camper niet gehaald. Is toch best raar. Ik ben weinig tot geen boodschappen kwijt die ik koop en hier is het nu al 2x gebeurd. Het is vast een teken, dat we een beetje ongezond mogen eten.

Nou dit was het dan weer even van mijn kant. Morgen weer op pad en mooie dingen beleven... gaat vast leuk worden!

1. Bert van M :-):
    26 januari 2023
    Ja weer een mooi verhaal. En er zijn altijd dingen waar je geen rekening meehoudt . Maar 2x je groente vergeten🤨🙃. Geniet er van voor je het weet zit je toch nog op het Z-eiland. Laatste stop op het N-eiland is Wellington. In Windy Wellington waait het altijd. Dus hou ook daar de groente in de gaten👋👋👋
  2. Els en Frits:
    26 januari 2023
    Prachtig verhaal, maar die oversteek is toch echt wel een ding zeg, dus op alles voorbereid zijn en dan toch..
    Hier op Schiphol liep het lange tijd ook niet op rolletjes, beetje relativeren. Nog heel veel mooie en bijzondere ervaringen!!
    Lieve Groet Els en Frits
  3. Rina en Hans:
    26 januari 2023
    Wat een prachtig verhaal weer,zo beleef je nog wat 🤣hoop dat het lukt met de boot veel succes beetje zielig doen.Goede reis verder 🌞
  4. Karin:
    26 januari 2023
    Jammer van die verloren groenten🙃 hopelijk lukt het nog een m de boot sneller te regelen . Veel plezier daar!
  5. Anja Klaassen:
    Geweldig verhaal 🥰
  6. Syl:
    26 januari 2023
    Dank voor het leuke verslag. Ga duimen dat jullie met de Ferry meekomen
  7. Petra Verdonk:
    26 januari 2023
    Dit noem je dus met recht vergeten groente 😁
    Heerlijk die verhalen, ik geniet mee.
    Fijne reis verder.
    🤞 voor de boot
  8. Tanja:
    27 januari 2023
    🤞🏻 dat de ferry sutuatie op z'n potjes terecht komt.ik een eens een scharrel gehad die Ferry heette; kan dat nog wat uitmaken? 🤪
  9. Betty Hölscher:
    27 januari 2023
    ha weer prachtig om jullie reis perikelen mee te kunnen maken! Geniet lekker verder en duimen dat jullie eerder over kunnen varen .
  10. Ellen Heer:
    27 januari 2023
    Een mooi verhaal weer. En de aanhouder wint…geniet van beide eilanden. “Vergeten groenten” staan volop in de aandacht, dus bij thuiskomst: aan de spruiten! 😜