Hoe leuk en veranderlijk is het toch allemaal

28 januari 2023 - Palmerston North, Nieuw-Zeeland

Nou er is wel heel veel gebeurd de afgelopen dagen. Laat ik eens ergens beginnen. Het zaterdag 28 januari en we waren weer de laatste in de pub. Het was 21.15.... Alles gaat hier gewoonvroeg dicht. Wat ik al eerder zei, het regende, en het is blijven regenen en het regent nog steeds. En het regent ook niet een beetje, het regent niet enorm, het regent waanzinnig. Wolkbreuk na wolkbreuk. Niet normaal en dat al ruim 36 uur lang. Gezien de berichtjes die ik uit NL heb gekregen, is het ook op het nieuws geweest. Echt bizar. Maar zo zie je ook maar dat sommige puzzelstukjes in elkaar vallen, of moet ik zeggen, dingen moeten ook zo zijn.

We hadden dus tickets voor 15 feb voor de boot... dat betekende dus slechts amper een week op Zuidereiland. Toen besloten we om de dingen die wij nog op Noordereiland wilden doen te doen, naar Wellington te rijden en dan zien of er een "no show" was en we mee konden. Gisterenavond in een restaurant / bar had Joke het briljante idee, om toch nog maar eens de site van de overtochten te checken om te kijken of er wellicht wat plekken waren vrijgekomen... and guess what? Maandag 30 januari.... dat was eigenlijk eerder dan we gewild hadden, maar niet zeuren, dus boeken. Zo gezegd zo gedaan, en nu gaan we met de boot van 8.15 's ochtends naar het Zuidereiland. Helemaal top. Gezien de enorme regenval zijn de 2 wandelingen die wij willen doen, ofwel niet open, ofwel je regent tot aan je onderbroek kletsnat en heb je geen uitzicht, kun je ivm de zware regenval niet genieten van de wandeling en zit je echt onder de modder. No fun dus. Dus wij gaan er vanuit dat het zo heeft moeten zijn. Gisteren overnacht in Matamata. Wellicht nog nooit van gehoord maar dat is vlakbij waar de film Lord of the Rings en The Hobbit is opgenomen. Ik heb de flim niet gezien en de boeken niet gelezen, maar het was superleuk. Joke was helemaal een blij ei, zo leuk om te zien. Maar.... waar hebben we geslapen. In de buurt van Matamata hebben we geen camping kunnen vinden (we hadden al besloten om met zijn 3-en in de camper te slapen, want een tentje opzetten in de stromende regen is geen optie en er in slapen als helemaal niet!). We hadden tenslotte een gratis plek gevonden bij het station. Niet fantastisch, maar voor een nacht prima. Omdat we gezien de regen geen kant op konden, ben ik bij de kapper terecht gekomen (sorry Rina, maar ik ben een keertje vreemd gegaan, maar jij knipt een miljoen keer beter!) en Hans en Joke, in de kroeg. Bij de kapster vertelde ik waar we die nacht zouden slapen. Nou dat was vooral geen goed idee. Er was een gratis camping place 20-30 minuten rijden van Matamata of bij het museum.  Tenslotte hebben we besloten om op de parkeerplaats van het museum inclusief "power" te gaan staan (en beschikbare toiletten), voor NZD 15 in totaal (= EUR 8 ongeveer). Nou hebben we dat ook een keer gedaan.... slapen op een parkeerplaats.

Vanochtend de tour door Hobbiton (hadden we al 3x verzet) gedaan, super leuk. We hadden zo waar droog weer en daarna in de auto gestapt om richting Wellington te vertrekken. Het einde van de tour begonnen het te regenen en dat heeft het tot einde van de middag gedaan. Nou wat een belevenissen toch weer.

Behalve dat ze hier aan de andere kant van de weg rijden, is het ook wel even wennen. Als het je hebt over een snelweg, moet je niet denken aan snelwegen zoals in Nederland. De snelwegen lopen door steden (stoplichten, kruisingen, voetpaden en rotondes), er zitten soms enorme gaten in de weg (potholes) en niet eentje, maar vele. Als je daar met 50 overheen rijdt zak je echt door je assen heen! Het zijn vaak tweebaans wegen (dus een kant heen en een kant terug), je mag er 100 km (levensgevaarlijk). Het zijn wegen waar je in Nederland iets van max 70 km mag rijden. Daarnaast gaan de snelwegen door de bergen, met haarspeldbochten en dat soort dingen. De "road works" heb je om de zoveel kilometer.... er is een hoop werk aan de snelweg.

Nou dit zijn dan weer even de belevenissen van de afgelopen dagen en ik dacht, ik leg ze even vast en zijn jullie weer bij.... de rest van de reis komt wel weer! Op naar Wellington en Zuidereiland!