even een update voordat we in Sydey komen

23 december 2022 - Harrington, Australië

Het is inmiddels ineens 20 december geworden. We zijn ruim een maand onderweg. Ongekend hoe snel of dat gaat. Vanuit de vorige camping zijn we in Byron Bay terecht gekomen. Super camping bij het centrum en aan het water. Hartstikke leuke plek. Zo waar geen shopping malls, maar gezellige winkeltjes, leuke straatjes, veel live muziek, terrasjes, kortom, daar voelde wij ons prima thuis. De eerste avond bij Karkalla gegeten. Iemand uit Masterchef Australia heeft daar een leuk en waanzinnig lekker restaurantje. Was helemaal top. De volgende dag een flinke wandeling naar de vuurtoren gemaakt, mooie uitzichten en vervolgens wat later in de middag even in zee te springen. Je wordt er echt vrolijk van. De volgende dag had ik een dagje strand gepland, maar het is hier wat kouder aan het worden (iedereen klaagt erover), je hoeft alleen een vestje aan te doen 's avonds. En het waait... het waait enorm! en dat doet het eigenlijk nog steeds! Dus laatste dagje in Byron even helemaal niets gedaan. Komt ook dat we de avond daarvoor wederom heerlijk uit eten zijn geweest (en ja, zo gaat het hard met het geld) en daarna nog even de voetjes van de vloer in een pianobar.... super gezellig. Ons eerste avondje uit. We waren dus ook wat later wakker, beetje op de camping gezeten en genoten van iedereen die kwam om zijn tent op te zetten en echt... de kerstbomen nemen de Aussies mee naar de camping. 's terug gegaan naar Karkalla, weer te lekker gegeten en dat was het einde van Byron Bay. Vandaag een druk programma we hebben wat kleine plaatsjes aan gedaan Mullumbimby, aardig maar niet bijzonder, toen stukje terug naar The Farm, superleuk een biologische boerderij met lekker eten en drinken, door naar Newrybar en op naar Nimbin. Een hippie dorpje, nou, wat ons betreft niet de moeite waard. Gewoon alles is vies, niets leuks, te alternatief, kortom laat maar. Zonde van de tijd, maar de route er naar toe was super gaaf.  Op naar Yamba. En dat liep even niet zo lekker. Joke rijdt, Joyce leest de kaart: Google Maps gaf eerste afslag aan, maar ja.... dat moest toch de 2e afslag zijn. Nou ja, geen probleem, keren we even op de snelweg bij de volgende afslag. Alleen die was 27 km verderop. Waardeloos, maar ach wat maakt het uit. Ondertussen campings gezocht in Yamba, want we zouden nu toch wel wat later aankomen. Eerste camping mochten we alleen voor 2 nachten komen, en dat gaat 'm niet worden en de tweede camping die ik belde was slechts AUD 106 (= EUR70/75). Waanzin, gaan we niet doen. En ja, het is hier hoog seizoen, maar dan nog. Andere camping geprobeerd en nu staan we aan een rivier, bootjes voor ons, supergave plek voor AUD 44 en we waaien uit onze verschoning. Gezien de culinaire uitspattingen van de afgelopen dagen hebben we vanavond zelf een lekker curry gemaakt. Te laat een kop thee naar binnen gewerkt, dus ja hoor.... na 1.5 uur naar het toilet. en dan zie je ineens een van de mooiste sterrenhemels voor je die ik in mijn leven gezien heb. Toch nog een beloning voor de koude wandeling naar het toilet in het donker!

Wat ik nu ga schrijven, daarvan weet ik bijna zeker dat niemand het gelooft; maar het is echt zo. We hebben vandaag onze eerste fles wijn gekocht. Ja, ik zie jullie lachen, de wenkbrauwen worden opgetrokken, maar echt. Het is zeker niet ons eerste wijntje wat we drinken, maar dat was altijd in de horeca. Maar na onze culinaire uitspatting in Byron Bay, koken we even zelf. (ter info: 2 dagen geleden hebben we pas ons eerste biertje zelf gekocht). Vandaag het restje curry dat we nog van gisteren hadden opgepimpt en prima in de camping keuken in Woolgoolga (of all places) op ons eigen pitje (ze hebben hier alleen een barbie), met mijn Russische schortje.. heerlijk staan koken en eten. Vooraf hebben we met zijn 2-en binnen no time een zak chips naar binnen gewerkt. Bijzonder toch hoe dingen in het buitenland anders (en soms veel) lekkerder smaken! In Nederland zal ik nooit een zak chips komen, maar daar buiten smaakt het zo lekker! We staan met ons campertje pal aan zee. Vandaag een beetje duf dagje... Eerst naar MacLean, echt een plaatselijk gebeuren, daarna door naar Yamba, dat iets meer geciviliseerd is, om vervolgens hier op de camping te belanden.

Zoals je in Nederland drank in elke supermarkt op de hoek kunt kopen is dit hier zeker niet het geval. Drank wordt alleen in de drankenhandel verkocht. Meestal zit die pal naast supermarkt, maar toch. Het is een drempel...

Leuk woord. Als je belt om te informeren of de camping nog plaats heeft, wordt er vaak gevraagd of we een "owning" hebben? Nou inmiddels ben ik erachter dat dat een luifel oid is. Tja.... zo leer je nog wel eens wat. Zo nu en dan zijn die Aussies trouwens best lastig te verstaan.

Die Aussies zijn trouwens ook net Nederlanders.... om 6 uur aan de warme hap. In warme landen zijn we gewend om laat te eten, maar daar doen ze hier niet aan. Het is ook vroeg donker. We zijn nu in North South Wales (NSW) en daar hebben ze "zomertijd", dus wordt het hier om 20.00 uur donker. Normaliter was dat al 19.00... en geloof me als het lekker weer is, is dat wel heel erg vroeg. Zo jammer!

Nou inmiddels is het 23 dec. Twee nachten in Woolgoogla gecam[eerd aan het strand. Een dagje evenniks... zoooo lekker. Ja geloof het of niet, maar reizen is hartstikke vermoeiend. Op het moment ik dit zit te typen zitten we in ons campertje, met een wijntje teveel op... ja zo gaat dat soms. We hadden bedacht vanavond onze restjes op te maken, maar we zijn tenslotte geéindigd, met wijn, oesters frites (met extra mayo) en brood met knoflook en kaas, uitzicht aan zeee en het tij vab eb naar vloed zien veranderen. Echt heel fascinerend.  Zit nu op mijn bedje in het campertje dit te typen. De hike die we vandaag wilde maken is niet gelukt. Het regende behoorlijk dus hebben daar vanaf gezien. Hebben we in het visitors centrum een potje Lemon Myrtle Butter gekocht. En als je dat op een vers bruin kapje sourdough smeert... onwijs lekker. Vandaag al met al dus een behoorlijke reisdag gehad en we zitten nu iets van 400 km vanaf Sydney.

Nou tot zover weer even mijn berichtgeving!

Groetjes,

Joyce & Joke

1. Winny van der Neut:
    23 december 2022
    Wat een leuk verslag! Kijk uit naar de volgende🥰
  2. Vince:
    23 december 2022
    Als je straks ten noorden van Sydney een bordje Narrabeen ziet denk dan even aan mij. Daar hebben wij gewoond.
  3. Bert van M :-):
    23 december 2022
    Nou dan is het bijna kerstmis en jullie hebben de kerstdis al op. Oesters en wijn wat moet dat worden met de kerstdagen! Dat reizen vermoeiend is maar ook kan leiden tot mooie gebeurtenissen en ontmoetingen blijkt maar weer. Een maand onderweg geniet er maar van want voor je het weet ben je weer een maand verder. En o ja januari is de maand zonder alcohol toch......... :-) Fijne dagen!
  4. Frans:
    23 december 2022
    Goed verhaal dames. Op naar Kerst! Enjoy.
  5. Karin:
    23 december 2022
    Mooi verslag van jullie avonturen weer, hartstikke leuk om te lezen 😀
  6. Marijke Stienstra:
    23 december 2022
    Wat grappig al die Aboriginee plaatsnamen, dat zijn er best veel. Je neemt me helemaal mee in je verhaal, zogezegd meeslepend! Die owning is een awning denk ik, maar ja, ze hebben een zwaar accent. Ik geniet met jullie mee!
  7. Hans:
    23 december 2022
    Schitterend zie ernaar uit om jullie beiden te zien in Sydney